mPGA zet strategie om in actie

30% gebruikt een SWOT waarvoor het bedoeld is, een strategische analyse. 70% is niet tevreden met het resultaat. Doelstellingen en een concreet actieplan is wat ze nodig hebben. SWOT was hier oorspronkelijk niet voor bedoeld.

mPGA kost niet veel tijd om het te leren. Zeker als je al met SWOT hebt gewerkt.

Gebaseerd op jarenlange ervaring

mPGA is enkele jaren geleden ontwikkeld en uitgebreid getest door organisaties over de hele wereld, van Zuid-Amerika tot Zuidoost-Azië. En zonder uitzondering zeer succesvol. Er is geen training vereist.

Naast een analyse biedt het u duidelijke doelen en een concreet actieplan. U kunt het resultaat van mPGA de volgende dag gebruiken. Organisaties zullen beter en sneller functioneren. Hier zullen uw klanten en medewerkers zeer enthousiast over zijn. Dat is mPGA.

Mijn ervaringen na het begeleiden van meer dan 100 SWOT-sessies.

  1. Meer dan 70% wil meer dan een strategische analyse.
  2. Het is bijna onmogelijk om via SWOT tot een actieplan te komen.
  3. Meer dan de helft van de SWOT-deelnemers heeft een ander idee van het doel dan de organisator zelf.
  4. Meer dan 80% van de SWOT-sessies levert vooral veel algemeenheden op.
  5. Zwakke punten en bedreigingen genereren vooral veel negatieve energie.
  6. Meer dan de helft van de SWOT-analyses verdwijnt in een bureaula.
  7. Het combineren van interne en externe factoren levert niet veel meer op dan enkele aandachtsgebieden.

mPGA: organisatieverandering creëren

En toch wordt SWOT sinds het begin van de jaren zestig massaal gebruikt. Als strategisch analyse-instrument heeft SWOT al die jaren voldoening gegeven. Als je echter meer wilt dan dat. Bijvoorbeeld duidelijke doelen en een concreet actieplan, SWOT is niet geschikt. Om echte verandering te starten en mensen in actie te krijgen, past mPGA veel beter dan SWOT.

Jarenlang heb ik rondgekeken naar wat tools om een positief resultaat te krijgen.

  1. Met meer focus en betere voorbereiding.
  2. Met een methode waarbij de energie in een team positief is.
  3. Brainstormend naar kansen zoeken.
  4. Naar een resultaat dat gerichte doelen en een concreet actieplan oplevert.
  5. Tegelijkertijd biedt SWOT alleen een analyse.
  6. Waarmee u de volgende dag kunt beginnen met de implementatie.

mPGA zet strategie om in actie

Strategie omzetten in actie kost dagen, weken en maanden en nu kun je het doen in dezelfde tijd dat je ‘alleen’ een analyse krijgt via een SWOT-sessie.

De vraag die ik vaak krijg: dat is makkelijk, je slaat zwakke punten en bedreigingen over. Niets is minder waar.

Bij obstakels zoek je naar factoren die je doelen in de weg staan. Dat zijn alleen die zwakke punten en bedreigingen die verband houden met de doelen die je nastreeft. Je kunt er direct een risicobeoordeling op toepassen

In plaats van negatieve energie, zoals bij SWOT, levert het zoeken naar obstakels positieve energie op. Obstakels opruimen om je doelen te bereiken, niets is leuker dan dat.

Obstakels omzetten in acties stelt een team in staat. En dat is precies waar de werkende oplossingen in zicht komen. Gericht op gerichte doelen en deze leiden tot concrete acties.

  • Focus 40% 40%
  • 90% 90%
  • Strategie 80% 80%
  • 60% 60%
  • Doelen 20% 20%
  • 80% 80%
  • Obstakels 50% 50%
  • 80% 80%
  • Acties 20% 20%
  • 90% 90%

mPGA is vrij te gebruiken

Het kost niet veel tijd om het te leren. Zeker als je al met SWOT hebt gewerkt. je hebt mij niet nodig en je kunt mPGA moeiteloos inzetten in een organisatie, voor een project of zelfs voor je eigen persoonlijke ambities.

Waarom is dit idee niet eerder opgekomen?

  • De initiatieven zijn er, maar ze zijn niet erg succesvol.
  • Consultants verdienen veel geld met SWOT-sessies, geen reden om daarmee te stoppen.
  • En consultants blijven terugkomen, omdat je niets kunt doen met de uitkomst van een SWOT-analyse alleen.

Over mPGA

missie: richting en focus geven.

Kracht: zoek naar kansen en je kracht.

Doelen: formuleer uw doelen.

Actie: herken de obstakels en maak een actieplan.

SWOT 3.0?

Je kunt mPGA zien als SWOT 3.0 of als een geheel nieuwe aanpak. Zeker is dat u een analyse, doelen en een actieplan krijgt. Met een positieve aanpak en toch voldoende aandacht voor zwakheden en bedreigingen. En mPGA kost niet meer dan werken met een SWOT.

  • Is dit te mooi om waar te zijn?
  • Zit er een commercieel bedrijf achter dat een nieuwe tool op de markt brengt?
  • Is het moeilijk te begrijpen?
  • Moet je trainingen volgen om ermee te werken?

Voor alle bovenstaande vragen is het antwoord NEE.

Je kunt mPGA zelf proberen. Het is gemakkelijk. Het is snel. Het geeft betere en concretere resultaten. En het geeft je de mogelijkheid om de volgende dag te beginnen.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.